Ondernemen in Sluis
Sluis heeft een aantrekkelijk winkelaanbod, met veel boetieks, speciaalzaken en delicatessenwinkels. Uniek in Sluis zijn de vele succesvolle winkel- en horecaformules die vaak al jaren ‘in de familie zitten’. Hoe is het om te ondernemen in Sluis? Dit keer aan het woord Raoul Du Fossé over 4 generaties Du Fossé in Sluis.
In het hart van Sluis vind je Du Fossé Homestore, een winkel die al vier generaties in handen is van de familie Du Fossé. Het bedrijf staat bekend om hoogwaardige meubels en interieurartikelen, aangevuld met unieke Kuifje producten. In dit interview spreekt Raoul Du Fossé openhartig over de groei van het familiebedrijf, het behoud van tradities, de uitdagingen van het ondernemerschap en natuurlijk ondernemen in Sluis.
Twaalf ambachten, dertien ongelukken. Het verhaal van Du Fossé Homestore begint bij Raouls overgrootvader, die ooit een schoenen- en laarzenmakerij runde en hoeden en meubels verkocht. “We hebben hier in de winkel een grote afdruk op de muur van het originele inpakpapier van destijds. Mijn overgrootvader had twaalf ambachten en dertien ongelukken,” lacht Raoul. De geschiedenis van de winkel is er één van doorzettingsvermogen. Tijdens de bevrijding in 1944 brandde de fabriek van grootvader Du Fossé volledig af. Terwijl de broer van Raouls grootvader de fabriek heropbouwde, startte zijn grootvader de winkel, waarin hij meubels uit de fabriek verkocht. Ook het iconische beeldje van Jantje van Sluis werd ooit in die fabriek gemaakt, wat het verhaal van de familie en de stad nog verder verbindt. Een exemplaar van het beeldje is ook terug te vinden in de winkel. “Het runnen van een familiebedrijf voelt bijzonder,” zegt Raoul. “We hebben een andere betrokkenheid en richten ons op de lange termijn, niet op snelle winst.”
Van vrachtwagenchauffeur tot verkoper: Raoul zelf sloot pas rond zijn dertigste aan bij het familiebedrijf. “Ik werkte eerst zo’n zeven jaar elders, maar toen mijn vader besloot een stap terug te doen, kreeg ik de keuze: of ik nam de winkel over, of hij zou andere stappen ondernemen,” legt hij uit. Voordat Raoul definitief de winkel overnam, wilde hij eerst nog commerciële ervaring op doen. “De praktijkervaring was essentieel,” benadrukt hij. Na een korte periode van stages en diverse functies, waaronder werken in verkoop en productie, besloot Raoul zich volledig te storten op het familiebedrijf. Hij begon op de vrachtwagen en werkte in de weekenden in de winkel. “Na vier à vijf jaar ben ik toen volledig in de winkel gaan werken.”
De avonturen van Kuifje: Du Fossé Homestore biedt inmiddels veel meer dan alleen meubels. Wat ooit begon als een meubelzaak, is nu een interieurwinkel met een assortiment aan textiel, decoratie en zelfs een Kuifje-collectie. Raoul vertelt dat ze oorspronkelijk alleen handdoeken van Kuifje verkochten, maar door een suggestie van een buurondernemer begonnen ze ook beeldjes van Kuifje te verkopen. “In het begin dacht ik dat ze te duur waren om snel te verkopen, maar binnen tien dagen was alles uitverkocht,” vertelt hij. Tegenwoordig heeft Kuifje een prominente plaats in de winkel. “Het trekt bezoekers van alle nationaliteiten en creëert een unieke winkelbeleving,” legt Raoul uit.
Het Sluis virus: Wat betreft de toekomst kijkt Raoul met een open blik naar zijn opvolging. “Ik heb twee zonen. Eén ervan toont interesse in het bedrijf, maar de andere is nog niet zeker,” vertelt hij. Zijn zoon die in Utrecht studeert, noemt Raoul lachend “besmet met het ‘Sluis-virus’.” “Hij heeft het vaak over Sluis en maakte zelfs een werkstuk over de stad.” Raoul legt de keuze om al dan niet in het familiebedrijf te stappen volledig bij zijn kinderen. “Ze moeten het zelf willen,” zegt hij.
De pluspunten van Sluis: Als het op de stad Sluis aankomt, roemt Raoul het gemak van parkeren als één van de grote pluspunten. “We hebben hier voldoende parkeermogelijkheden, en dat tegen een redelijk tarief,” zegt hij. De parkeerplaatsen bevinden zich op loopafstand van het centrum, waardoor bezoekers makkelijk het unieke ‘rondje van Sluis’ kunnen afstruinen. De mix van horeca en winkels in ‘het rondje’ creëert de ideale balans voor het winkelend publiek. “Het is mooi hoe winkels en terrassen elkaar afwisselen,” vertelt Raoul. Bezoekers kunnen na een paar winkels neerstrijken op een gezellig terras om daarna hun winkelroute voort te zetten. Die combinatie geeft Sluis een levendig stadsbeeld en zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven.
Benieuwd naar het hele interview van Raoul du Fossé en ondernemen in Sluis? Lees hier verder.