De Damse Vaart & Napoleon

Een mooi plekje van Sluis...het kanaal! 

Zal de vaart één van de meest gefotografeerde plekjes in Sluis zijn? Dit mooie plekje hebben we te danken aan de Franse Keizer, Napoleon.  Het Napoleonkanaal wordt ook wel “De Damse Vaart” genoemd. Het kanaal is gegraven in opdracht van Napoleon door Spaanse krijgsgevangenen tussen 1812 en 1814. Napoleon wilde een verbinding maken  tussen Brugge en Breskens naar de Westerschelde. Door de nederlaag van Napoleon werd het kanaal maar gegraven tot de stad Sluis. De opening van de vaart vond plaats in 1858, vanaf die tijd was er scheepvaart in Sluis tot dat de sifons in 1940 door Franse troepen werden opgeblazen en scheepvaart niet meer mogelijk was. De sifons  zijn niet meer hersteld.

Nu wordt de Damse Vaart enkel recreatief gebruikt, voor o.a. vissen, zwemwedstrijden en waterfietsen.

Trekschuiten en stoomboten

Dwaal eens af terug in de tijd van trekschuiten en stoomboten...

Kort na 1854 kwam er een trekschuitverbinding tussen Sluis en Brugge. De tocht naar Sluis kon wel 3 uur duren. De Vlaamse trekschuiten hadden (net als de restaurants nu) een goede reputatie wat tafelen betreft. Rond 1750 stapte een reiziger aan boord die zich tegoed deed aan 3 schotels met o.a. gemarineerde haring, geroosterde schapenbout, gestoofd kalfsvlees, kaas, noten en vruchtentaart. Hij declareerde aan zijn baas twee stuivers voor de reis en een gulden en tien stuivers "wegens verteer aan boord". Rond 1865 kwam er een stoombootdienst.

Prachtig verhaal, toch? Nog steeds kun je heerlijk tafelen in Sluis.